گریه

این پایگاه در راستای تولید کلیپ اختصاصی از درس اخلاق بزرگان و روضه های سخنرانان مطرح کشوری طراحی شده است.

گریه

این پایگاه در راستای تولید کلیپ اختصاصی از درس اخلاق بزرگان و روضه های سخنرانان مطرح کشوری طراحی شده است.

مشخصات بلاگ

تمامی مطالب این وبلاگ ، به طور اختصاصی تولید گشته است و در غیر اینصورت منبع را ذکر کرده ایم
________________________________
با معرفی این وبلاگ به دوستان خود ، در ثواب انتشار معارف اهل بیت شریک شوید.
________________________________
عمده مطالب وبلاگ گریه ، کلیپ و متن درس اخلاق بزرگان و اساتید اخلاق و مسائل سیر و سلوک می باشد.
________________________________
آدرس کانال تلگرام
t.me/jamaleshamse
آدرس سروش
https://sapp.ir/jamaleshamse
آدرس ایتا
https://eitaa.com/jamaleshamse

آخرین نظرات

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

یکی از سوالات متدوال دوستان در راه سیر و سلوک ، مساله یافتن استاد اخلاق و عرفان می باشد که سعی شده است در مطالب جداگانه ای ، توسط اساتید محترم به این سوال پاسخ داده شود.برای دیدن مطالب قبلی اینجا کلیک کنید.

یکی از جملات معروف این است که استاد لازم نیست و شما اگر به آنچه می دانید عمل کنید خداوند شما را از آنچه که نمی دانید ، آگاه می سازد که در روایات و آیات قرآن به این مفهوم تاکید شده است.

و حتی آیت الله بهجت جمله ی معروفی در این زمینه دارند:

"هر که به آنچه می‌داند عمل کند، خداوند علم آنچه را نمی‌داند به او می‌دهد و هر کس به آنچه می‌داند، عمل کند، از آنچه نمی‌داند، کفایت می‌کند، و آنان که در راه ما مجاهدت کنند، آنان را به راه‌های خود هدایت می‌‌کنیم».

به آنچه می‌دانید، عمل کنید و در آنچه نمی‌دانید، احتیاط کنید تا روشن شود. و اگر روشن شد، بدانید که بعض معلومات را زیر پا گذاشته‌اید. طلب موعظه از غیر عامل، محل اعتراض است؛ و قطعاً مواعظی را شنیده‌اید و می‌دانید، عمل نکردید، و گرنه روشن بودید.

3. همه می‌دانند که «رساله عملیه» را باید بگیرند و بخوانند و بفهمند، و تطبیق عمل بر آن نمایند، و حلال و حرام را با آن تشخیص بدهند؛ و همچنین مدارک شرعیه [را] اگر اهل استنباط باشند؛ پس نمی‌توانند بگویند: «ما نمی‌دانیم چه بکنیم و چه نکنیم».

4. کسانی که به آنها عقیده دارید، نظر به اعمال آنها نمایید. آنچه می‌کنند از روی اختیار، بکنید، و آنچه نمی‌کنند از روی اختیار، نکنید، و این، از بهترین راه‌های وصول به مقاصد عالیه است: «کونوا دعاة الی الله بغیر ألسنتکم». مواعظ عملیه، بالاتر و موثرتر از مواعظ قولیه است."

ولی واقعیت این است که این برداشت کامل نیست و اشکالاتی دارد و متاسفانه خیلی ها در این مورد دچار بدفهمی شده اند. 

در این رابطه قسمتی از صوت " استاد احد ایمانی " قرار داده شده است که در آن ،  این بیان آیت الله بهجت را تشریح و در پایان راهی را برای یافتن استاد را بیان می فرمایند که گوش دادن آن به تمامی دوستان توصیه می شود.

  • رسول حق منش